Blog

EMOTIILE SI KILOGRAMELE IN PLUS

vicous-cycle (1)Viata in sine reprezinta suma alegerilor pe care le facem. In consecinta, supraponderalitatea si obezitatea sunt cauzate de alegerile pe care le facem de-a lungul vietii.
     Supraponderalitatea si obezitatea sunt alimentate de un cerc vicios. Mancatul excesiv adauga kilograme, ceea ce duce la inrautatirea imaginii de sine, ceea ce reprezinta un bun motiv de a te consola mancand si mai mult.

     Alegerile pe care le facem sunt constiente, pe cand obiceiurile nu. Acestea urmeaza un patern fix datorita repetarii pe o anumita perioada de timp(minim 3 saptamani). La baza acestor obiceiuri stau anumite modificari fiziologice. Hormonii care iti dau senzatia ca te-ai saturat(ex.leptina) sunt reprimati sau sunt impiedicati sa functioneze normal de catre hormonii care iti determina apetitul sau senzatia de foame(ex.grelina).
     Ceea ce da dependenta nu este mancarea in sine, ci anumiti neurotransmitatori ce sunt secretati atunci cand mancam. De exemplu, serotonina, numita si “hormonul fericirii” este secretata atunci cand consumam carbohidrati si ajuta la buna dispozitie. Dopamina si norepinefrina sunt secretate atunci cand consumam proteine si ajuta la cresterea puterii de concentrare, invatare si memorare.
     Exista mai multe motive pentru care oamenii se ingrasa:
1. Predispozitia genetica
2. Istoricul de obezitate in familie
3. Deprinderea unor obiceiuri alimentare proaste inca din copilarie
4. Cresterea la nivel mondial a consumului de alimente de tip fast-food, a alimentelor procesate si bogate in E-uri
5. Fluctuatii de greutate datorita urmarii repetate a unor cure de slabire. Esecul unei diete duce la urmatoarea dieta si tot asa. Esecul genereaza frustrare si motivarea de a gasi o solutie rapida datorita presiunii irationale a foamei dar si a obisnuintei.
6. Stima de sine scazuta si o imagine proasta a corpului ce alimenteaza cercul vicios de care aminteam mai sus.
7. Frustrarea care provine de la fixatia societatii de a avea un “corp perfect”.
    Dupa cum se observa exista si cauze emotionale care determina acumularea kilogramelor in plus. Secretul este sa faci alegeri ce iti intaresc stima de sine. Un exemplu ar fi sa nu te mai refugiezi in mancare pentru a rezolva o cauza emotionala. Odata cu formarea unor deprinderi noi acestea vor deveni un nou mod de viata.
     Este important de stiut ca lucrurile in fata carora incerci sa rezisti vor persista cu si mai multa ardoare. Renunta la numararea caloriilor si axeaza-te pe formarea unor obiceiuri noi si sanatoase.
     Recapata-ti echilibrul, fie ca e la nivel de emotii, stres, somn, etc. Fii constient de fiecare alegere pe care o faci si straduieste-te sa stii tot timpul ce se afla in spatele ei(o nevoie a organismului/o senzatie).
     Adesea senzatia este confundata cu foamea. Mai ales in cazul unui organism care este obisnuit cu asta. Cand nu stii sigur care e cea prezenta, ofera-ti un  timp sa constientizezi cum te simti: plictisit, nesigur, frustrat, epuizat, presat, distras, anxios, agitat, suparat.
    Cum iti mai poti da seama ca senzatia pe care o simti este o foame emotionala si nu una fizica? In primul rand, foamea ce are la baza o senzatie apare deodata, ca un impuls si o nevoie imperioasa de a fi satistacuta, pe cand foamea fizica apare gradat. Senzatiie sau emotiile simtite te fac sa iti doresti alimente cat mai “comode” cum ar fi: chipsuri, pizza, shacks-uri, inghetata. De asemenea, foamea nici nu este potolita atunci cand stomacul e plin cum se intampla in foamea fizica si ajungem sa mancam mai mult. Iar cand terminam de mancat, la starea emotionala anterioara se adauga si stima de sine scazuta, vinovatia si rusinea.
      Cand ai depistat senzatia, recunoaste-o si las-o sa se manifeste. Daca incerci  sa o ascunzi ii va lua locul foamea.Te poti elibera de aceste stari conectandu-te cu oameni si spunand ceea ce simti. Daca esti deprimat poti suna o persoana draga, daca esti stresat poti incepe sa dansezi sau sa te plimbi, daca te simti epuizat te poti rasfata cu o ceasca de ceai sau cu o baie fierbinte. Daca esti plictisit poti citi o carte, viziona un film,etc.
     Dupa ce te-ai eliberat de emotii te poti duce sa mananci pentru ca ai facut o separare intre senzatia resimtita si foame. In acest moment se produc modificari la nivel cerebral si dupa o anumita perioada de timp nu vei mai simti foame de fiecare data cand aceasta senzatie se va instala. Vei invata sa le tratezi separat. Sau se poate ca dupa depistarea senzatiei sa iti dai seama ca de fapt nu iti este foame. Este utila tinerea unui jurnal alimentar in care se vor nota orele meselor si senzatiile resimtite.
    In concluzie, fiti mereu constienti de ceea ce va transmite corpul, face-ti miscare zilnic si oferiti-va momente de relaxare. In acest fel nu veti mai manca din cauze emotionale.

Lasă un răspuns